ترمز فوکو برای موتورهای با دو جهت حرکت طراحی و ساخته شد – ایرنا

ایرنا : مدیر گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی خواجه نصیر؛ ترمز فوکو برای موتورهای با دو جهت حرکت طراحی و ساخته شد

۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۴ کد : ۲۵۲۷ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۳۳۶
مدیرگروه پژوهشی ماشین های الکتریکی و محرکه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ترمز فوکو به دو منظور استفاده می شود، این ترمز در کاربرد نخست به عنوان بار عمل کرده که می تواند برای تثبیت و کنترل محرک های دوار مانند الکتروموتورها و توربین ها استفاده شود.

محققان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر موفق به طراحی و ساخت ترمز فوکوبرای موتورهایی با دوجهت حرکت قدرت 80 کیلووات و یک سوم قیمت مشابه خارجی شدند.

مدیرگروه پژوهشی ماشین های الکتریکی و محرکه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ترمز فوکو به دو منظور استفاده می شود، این ترمز در کاربرد نخست به عنوان بار عمل کرده که می تواند برای تثبیت و کنترل محرک های دوار مانند الکتروموتورها و توربین ها استفاده شود.

‘خلیل کنزی’ ادامه داد: کاربرد دیگر ترمز فوکو به عنوان ترمز بوده که در آن تجهیزات دوار در حال حرکت سرعت حرکتی را کم کرده موجب توقف این تجهیزات شود که این عملکرد مانند ترمزهای خودرو است. مدیر گروه پژوهشی ماشین های الکتریکی و محرکه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در باره عملکرد این دستگاه توضیح داد: اساس کار این دستگاه بر تلف کردن انرژی اینرسی اجسام دوار به شکل مغناطیسی است و برای موتورهای خاص با خاصیت کانسرواتیوی یا دو جهت گردش مخالف هم طراحی شده است. وی گفت: بخش ایجاد کننده میدان مغناطیسی توسط جریان مستقیم -دی سی- درون میدان مغناطیسی حرکت می کند و به واسطه این حرکت جریان گردابی -فوکو- ایجاد شده که موجب هدررفتن نیروی محرکه موتور در حال دوران می شود.

مدیرگروه پژوهشی ماشین های الکتریکی و محرکه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر یادآورشد: این نمونه ترمز فوکو برای موتورهای با دو جهت گردش مخالف هم و بازده قدرتی 50 تا 80 کیلووات ساخته شده که با این ویژگی ها منحصر به فرد است.

کندی ادامه داد: در حالت معمولی ترمز های فوکو در موتورهای معمولی حتی با قدرت بالای 500 کیلووات ساخته می شود اما در حالت موتور گردش در جهت مخالف هم حتی برای بازده قدرتی کمتر از 50 کیلووات نیز ساخته نشده است.

به گفته وی، این دستگاه در حالت موتور های معمولی با قیمت تمام شده یک سوم نمونه های معمولی طراحی و تولید شده و این درحالی است که برای موتورهای خاص -حالت کانسرواتیوی- اختلاف قیمت بیشتر می شود.


نظر شما :